Optimizare SEO: Abecedarul SEO, ca sa nu platesti 1000 euro la agentie

Nu este greu sa te ocupi singur de procesul de optimizare SEO. Pana la urma, majoritatea materialelor puse la dispozitie pe internet sunt gratuite. Google si Bing fac eforturi pentru a invata administratorii de site-uri cum sa faca site-uri mai usor de indexat. Practic, toate secretele SEO pe care vi le promit agentiile sunt, de fapt, interpretarea sfaturilor de optimizare SEO de la marile companii. Aceste materiale sunt la dispozitia tuturor si nu trebuie sa fii inginer ca sa inveti sa faci si tu. Este adevarat ca o agentie SEO te poate ajuta sa scapi de sutele de materiale de parcurs, de toate regulile pe care trebuie sa le ai in vedere.

O agentie SEO serioasa stie intotdeauna ultimele recomandari si tendinte din domeniu. Mai mult, o agentie care se ocupa frecvent cu optimizare SEO stie cum sa redacteze un articol usor de citit de Google. De asemenea, agentia SEO are relatii mai multe prin care poti castiga backlink-uri valoroase. Deoarece in procesul de optimizare SEO conteaza si articolele tale, dar si ce scriu ceilalti despre tine. O alta componenta importanta pe care o are „in-house” o agentie SEO este un programator. Ce face un programator? Iti tine site-ul actualizat la cele mai noi tehnologii, il face sa se incarce repede.

Google are o lista intreaga de recomandari ce trebuie implementate la nivel de cod. De aceea, unele lucruri din abecedarul de optimizare SEO pe care il gasiti aici s-ar putea sa va depaseasca. Dar nicio temere! Nu toate industriile au nevoie de optimizare SEO facuta ca la carte, de la A la Z. Cel mai probabil, si in industria ta exista loc pentru tine. Prin urmare, daca aplici in mare parte ceea ce iti aratam aici, ar trebui sa ajungi foarte usor pe prima pagina.

Introducere in optimizare SEO

Introducere in optimizare SEO

Spunem despre procesul de optimizare SEO ca a evoluat, nu ca s-a schimbat. In mare parte, regulile au ramas aceleasi de la inceput, cu mici modificari. Aceste modificari au scopul de a elimina pe cei care triseaza si gasesc „hibe” in sistem. De aceea, Google este corect cu cei care fac fac optimizare SEO in mod corect si are acest proces de curatare automata a trisorilor. Cine sunt trisorii? Cei care iti promit rapid prima pozitie, dar cand site-ul tau este penalizat sau dispare din Google, nu mai raspund la telefon. Fiecare are de ales. O companie care isi construieste reputatia si vrea rezultate pe termen lung nu apeleaza la trucuri SEO.

Pentru a putea avea rezultate in procesul de optimizare SEO trebuie sa avem rabdare. Uneori e mai bine sa fii in primii 5, decat sa nu fii prezent deloc. Cei care aleg calea scurta in viata nu vor reusi prea multe. E usor sa furi prima pozitie, dar cand vei fi prins, regretele nu iti vor mai aduce site-ul inapoi pe Google. De aceea, de-a lungul timpului Google a eliminat pe cat posibil spam-ul prin „meta keywords” sau „keyword stuffing” si a ajuns la un nou nivel. Un nivel prin care pune in valoare utilizatorul si mai putin scrierea mecanica dupa regulile SEO.

Suna ciudat, nu? Adica, ai venit aici sa inveti sa scrii articole SEO si afli ca regulile nu mai au o valoare prea mare pentru Google. Ei, bine, nu este chiar asa. Regulile conteaza. Ele sunt mijloacele prin care Google iti citeste corect site-ul. Diferenta este valoarea articolelor sau paginilor tale. Incepand cu 2018, Google pune o valoare mult mai mare pe tehnologia denumita generic AI (trad. inteligenta artificiala).

Scurt istoric al optimizarii SEO

optimizare seo: scurt istoric

Cand spun ca este scurt, va trebui sa ma credeti pe cuvant ca nu o sa va iau cu prea multe detalii. Pentru cei care au mai cochetat cu articole SEO sau chiar cu optimizarea SEO, isi vor aminti aceste lucruri mai usor.

In 2001, cand procesul de optimizare SEO era la inceput, totul decurgea mai mecanic. De exemplu, se folosea foarte des procedeul de „keyword stuffing”, adica îndesarea de cat mai multe ori a cuvantului cheie in cadrul textului si a site-ului. Foloseai foarte multe pagini cu cuvinte cheie foarte apropiate si era in voga folosirea cuvintelor cheie exacte. Cuvintele cheie relevante se regaseau chiar si in domeniu (ex.: plase-tantari.ro, instalator-bucuresti.com etc.). Scrierea era mai degraba pentru motoare de cautare, decat pentru utilizatori.

Din 2008, a inceput primele modificari majore. Cuvintele cheie din meta nu mai erau relevante. Acestea erau ascunse in cod si multi le foloseau sa pacaleasca Google decat sa indice text de calitate. Cuvintele cheie exacte inca erau utilizate si aveau efect, era mai putin keyword stuffing. Exista in continuare efecte semi-pozitive din utilizarea cuvintelor cheie in domeniu, dar cu mai putina putere. Insa, din 2008 a fost introdus un criteriu eficient nou: backlinks. Oamenii incercau sa faca backlinks din orice: comentarii pe bloguri, advertoriale, banner exchange etc.

Din 2018, totul se schimba. Textele sunt orientate catre utilizator (user experience). Nu mai conteaza asa mult utilizarea in exces a cuvintelor cheie, mai ales ca ele te pot penaliza. Sunt folosite in locuri strategice (titluri, text si daca esti intr-o dispozitie buna in url, meta descriere si atributele alt). Accentul sta pe experienta buna a utilizatorului.

Viitorul procesului de optimizare SEO

Cum sa faci SEO in era inteligentei artificale

Din 2019, jocurile se schimba semnificativ. Daca vrei sa faci optimizare SEO corect conteaza ca textele tale sa fie bine servite motoarelor de cautare. In principal, discutand despre Google, algoritmul sau ia in calcul mai multi factori ca niciodata. Asa cum aratam mai sus, backlink-urile erau foarte importante in 2008. Ce sunt ele? Link-uri de pe alte site-uri catre site-ul sau pagina ta. Atunci erau importante doar link-urile cu atributul dofollow (care spuneau lui Google sa urmareasca link-ul indicat).

Din 2018, link-urile nofollow au o valoare imensa. Dupa cum v-ati prins din nume, nofollow indica lui Google sa nu urmareasca link-uk. Wikipedia are link-uri nofollow catre site-urile externe, dar greutatea lor in procesul de optimizare SEO este enorm. Retelele sociale ofera link-uri nofollow sau chiar redirectionate. Google a invatat sa urmareasca link-uri nofollow, deoarece valoarea lor este una extrem de mare daca vin din partea unor site-uri de stiri, enciclopedii sau profile de social media.

Mai mult decat atat, lui Google ii plac variatiile si proportiile. Ii plac link-uri care vin din imagini, din ancore text sau redirectionari. Un procentaj corect si real de link-uri dofollow si nofollow este mai important decat 100% link-uri dofollow. Fara social media, pierzi foarte mult. De asemenea, user experience (UX), adica experienta pe care o are utilizatorul pe site este deosebit de importanta. Fara un site usor de citit, care se incarca rapid si care respecta standardele impuse de Google, s-ar putea sa muncesti degeaba.

Primul pas in optimizare SEO: Auditul site-ului

Un audit SEO il poti face atat manual, cat si automat. Cu toate ca anumite lucruri sunt mai usor de observat manual, mai ales cand ne referim la experienta utilizatorului pe site: dimensiunea fonturilor, adaptabilitatea la diverse ecrane (responsive) sau liziblitatea. Insa multe lucruri sunt greu de observat. Daca ar fi sa vezi daca sunt utilizate corect heading-urile (h1, h2, h3 etc.), atributele alt la imagini, titluri duplicate, lipsa meta descrierii si asa mai departe, ne va fi destul de greu sa ne uitam mereu in sursa paginii.

Din fericire, exista numeroase instrumente gratuite care fac deja acest lucru pentru noi. In acest fel, castigam timp si facem o baza de date cu erorile pe care trebuie sa le remediem. Cu toate ca noi am mai discutat despre unele dintre aceste elemente intr-un articol precedent despre optimizare SEO, vom relua putin mai pe larg aceste elemente.

Pe scurt, auditul SEO al website-ului ne ajuta sa ne dam seama de ce Google nu intelege exact informatiile pe care le oferim in articol sau pe pagina web, daca sunt lucruri pe care ar treui sa le corectam ca sa nu ne penalizeze (titluri duplicate, imagini fara atributul alt ș.a.m.d.). Unele erori se refera inclusiv la structura, cand avem link-uri care nu trimit corect (erori 404), imagini neoptimizate sau lipsa unor etichete.

Audit SEO intern

Optimizare SEO: Audit SEO Intern

Sunt o gramada de intrumente care te pot ajuta in procesul de optimizare SEO si iti ofera un audit gratuit. Majoritatea celor de pe piata iti ofera o imagine de ansamblu. Agentia noastra foloseste Screaming Frog. Este un crawler, adica functioneaza ca un motor de cautare. Setarile sale respecta indeaproape regulile de optimizare SEO de la Google. Dar nu numai. Inclusiv Bing are un algoritm similar. Cu toate ca noi avem o licenta platita, instrumentul poate analiza pana la 500 de pagini gratuit per site, fara niciun cost.

Acest lucru inseamna ca este un instrument ideal pentru site-uri mici, de prezentare. De aceea, va recomandam sa-l descarcati cu incredere si sa-l rulati pe site-ul vostru. La sfarsit, Screaming Frog va genereaza rapoarte foarte complexe care va arata cum vede Google site-ul vostru.

In principal, raportul va ajuta sa gasiti urmatoarele elemente:

  • link-uri cu eroare 404: continut care nu mai este disponibil din cauza ca a fost sters
  • erori server 500: probleme legate de permisiuni sau resurse limitate ale hostingului
  • analiza titlurilor si a meta datelor si etichetelor: previzualizarea paginii in motoarele de cautare
  • audit al redirectionarilor 302 (temporare) si 301 (permanente)
  • continut duplicate: titluri duplicate, descrieri sau chiar headings (titlurile din pagina)
  • optimizarea imaginilor (dimensiune si verificarea atributului alt)
  • verificarea fisierului robots.txt, meta robots sau X-Robots-Tag care arata directive „noindex” sau „nofollow”
  • verificarea link-urilor canonice
  • generarea de sitemap, daca nu ai un CMS sa faca asta automat

In Screaming Frog mai avem si alte rapoarte valoroase, dar acestea sunt cele mai importante pentru un incepator. O parte dintre elementele de mai sus le vom discuta mai jos, ca parte a integrarii lor corecte in paginile site-ului sau articolelor noastre SEO.

Audit SEO extern

Optimizare SEO Extern

Procesul de optimizare SEO nu are loc doar pe site-ul tau. Ca sa poti castiga autoritate, trebuie sa stii ca ai nevoie de link-uri valoroase. In anii 2008+, erau populare directoarele web. Unele manuale, precu DMOZ, aveau o valoare SEO imensa pentru site-ul tau. Cum functionau? Directoarele web catalogau site-urile dupa diverse categorii. Motoarele de cautare, precum Google, intrau si vedeau catalogul si stia in ce nisa include fiecare site. Mai mult, prezenta pe un director puternic iti garanta vizite frecvente din partea Google si o autoritate mai mare.

Insa, trendul din SEO a inchis de mult afacerea directoarelor web deoarece devenise o afacere si nu mai garantau calitate, ci mai degraba SPAM. Totusi, link-urile externe sunt inca deosebit de importante, mai ales daca sunt din aceeasi nisa.

De exemplu, ca sa clasam pe prima pozitie un site al unui client noi am cautat link-urile cele mai relevante a concurentei si am inscris clientul in aceleasi directoare sau am obtinut si noi link-uri pe acele pagini web. Acest lucru, pe langa optimizarea on site cu texte relevante si fara erori de crawl, ne-a adus prima pozitie pe cel mai valoros cuvant din acea nisa.

Cum facem un audit SEO extern? Cel mai simplu este sa folosim instrumentul cel mai important de la Google: Google Search Console. La rubrica Links vei putea vedea toate site-urile care trimit un link catre tine.

Auditarea celor mai bune link-uri trebuie sa tina cont de urmatoarele criterii:

  • link-urile provin din nisa noastra
  • nu sunt link-uri de pe site-uri in alta limba decat cea in care facem optimizarea SEO
  • verificam daca exista un SPAM de pe site-uri din nise periculoase (site-uri adult, comentarii automate etc.)

Daca constatam ca avem link-uri dubioase, va trebui sa le eliminam prin disavow, adica sa le respingem.

Remedierea erorilor de optimizare SEO

Oricat de mult ne-am dori sa nu avem nicio problema, e foarte posibil sa gasim destule atat in auditul intern cat si in cel extern. Erorile care apar in auditul SEO intern sunt cel mai adesea intalnite din cauza unei comunicari deficiente intre firma de web design si client. Cateodata, pot fi reprezentate exclusiv din cauza firmei de web design sau programatorului pentru ca nu este destul de interesat de acest aspect. Adesea, oamenii creaza lucruri care arata bine si sunt mai putin functionale din perspectiva de marketing.

Erorile din auditul SEO extern sunt o alta poveste. Acestea apar din amatorismul unor firme de SEO contractate anterior. Dar am intalnit si clienti care au cumparat de pe internet tot felul de instrumente care genereaza backlink-uri automat. Va vine sa credeti sau nu, unii inca considera ca link-urile din profile de pe forumuri, comentarii pe blog-uri sau alte tipuri de spam au o valoare in SEO. Nu, nu au.

O agentie SEO este specializata in gasirea celor mai eficiente solutii de marketing prin care vizitatorii sa devina potentiali clienti. Daca colaborezi pentru partea de optimizare SEO cu cineva care se pricepe, in mod cert, iti va oferi solutii de lunga durata. Iti va prezenta erorile si ce trebuie remediat, dar si planul SEO pe care il urmeaza. In urmatoarele randuri vom explica defalcat valoarea celor mai importante elemente din auditul SEO intern si extern.

Esti pregatit sa incepi procesul de optimizare SEO? Sa-i dam drumul!

Optimizare viteza de incarcare

Optimizare SEO: Google PageSpeed

In primul rand, viteza de incarcare este foarte importanta. Putem verifica datele trimise de Screaming Frog sau chiar Google PageSpeed. Va recomandam sa folositi Google Pagespeed din trei motive:

  • simuleaza o conexiune de tipul 3G: viteza medie a dispozitivelor de tip mobil
  • este un test independent
  • va spune exact ce trebuie sa faceti ca sa optimizati continutul

Din experienta noastra, cele mai frecvente probleme sunt viteza mica de incarcare a serverului, fotografii si imagini neoptimizate, nu exista o compresie a paginii web (gzip), nu este activata comprimarea (minify) pentru CSS si Javascript. Alte probleme uzuale sunt multiple fisiere CSS sau interogari de script-uri interne sau externe. Din pacate, atunci cand vine vorba de codul paginilor, problema depaseste cunostintele obisnuite ale unei persoane ce invata optimizare seo.

Dar din fericire, majoritatea dintre aceste probleme pot fi rezolvate cu plugin-uri daca aveti un CMS precum WordPress. Iata cateva care va pot ajuta cu compresia gzip, minify si viteza de incarcare:

Dupa ce instalati unul dintre acest plugin-uri veti descoperi ca aveti doar de bifat optiunile precum gzip sau minify si veti avea reguli de testare a activarii cache-ului. Daca nu aveti insa WordPress si aveti altceva, va trebui sa faceti manual treaba aceasta editand fisierul .htaccess din FTP.

Puteti utiliza aceasta adresa care sa va genereze un fisier .htaccess cu setarile dorite: https://www.htaccessredirect.net/cache-files. Iar pentru minify va trebui sa va editati manual fiecare fisiere, daca sunt fisiere HTML statice. Intrati aici si puneti codul vostru si veti primi codul minificat. Adica, puneti codul vostru organizat/dezorganizat si il veti primi cu mai putine linii si spatii. Deoarece, practic, minify este o economie de spatii in codul sursa. Tot aici puteti pune si fisiere CSS sau Javascript.

Mare atentie la modificari!

Niciodata sa nu faceti editari fara backup. Mai ales daca sunteti incepator, ca sa nu va stricati site-ul. E bine sa aveti o copie ca sa restaurati. Inclusiv daca aveti WordPress, asigurati-va ca aveti acces FTP ca sa puteti remedia eventuale probleme de compatibilitate intre hosting si aceste plugin-uri.

De obicei, daca dupa adaugarea unui plugin, site-ul nostru devine inaccesibil sau avem eroare 500, solutia bruta ar fi sa intram pe FTP si sa stergem plugin-ul recent instalat. Daca ar putea aparea o problema la fisierul .htaccess, il puteti redenumi si urmariti daca isi revine site-ul.

Aceste modificari va vor aduce cateva imbunatatiri de viteza. Totusi, urmariti rezultatele testului Google Pagespeed daca mai aveti si alte modificari de efectuat. De asemenea, s-ar putea ca testul sa va indice ca serverul vostru s-ar putea sa fie mult prea incet. Vorbiti cu cei de la firma de hosting daca aceasta poate fi remediata. S-ar putea sa aveti nevoie de un upgrade sau de un server VPS.

Daca nu aveti bani de upgrade, puteti sa va faceti un cont gratuit de Cloudflare si traficul va fi redirectionat prin serverele lor. Astfel, veti observa o imbuntatire a vitezei fara niciun ban suplimentar. Insa, veti utiliza un IP comun cu alte site-uri. Acest lucru nu ar fi o problema daca si pana acum aveati o gazduire shared, fara IP dedicat, unde oricum ati fi impartit cu alte site-uri acelasi IP.

Comprimarea imaginilor si fotografiilor

La rezultatele Google PageSpeed, cel mai adesea ni se spune inclusiv de problemele legate de optimizarea fotografiilor sau imaginilor de pe site. Atunci cand firma de web design lucreaza la site foloseste fotografiile noastre sau fotografii de tip stock images care sunt materiale brute, fara nicio interventie asupra lor. Aceste fotografii sau imagini trebuie optimizate pentru a fi utilizate pe site sau in articol ca sa se incarce mai repede.

Nu veti pierde absolut nimic din calitatea lor. Ele vor arata in continuare foarte bine, doar ca fisierele vor avea o dimensiune mult mai mica. Daca aveti WordPress, rezolvarea este destul de simpla cu plugins/module:

Daca nu aveti WordPress si aveti o solutie statica, exista rezolvare. Sunt deja multe site-uri prin care va puteti urca imaginile si fotografiile (JPG, PNG) si vi le optimizeaza. Pe imagecompressor.com puteti urca pana la 20 de imagini. Daca sunteti mai meticulos cu metoda de compresie si aveti nevoie de compresie pentru SVG sau GIF puteti intra aici.

Cu toate acestea, noul standard ar fi utilizarea de fisiere WebP. Din nou, e mult mai simplu pentru cei care au WordPress, decat pentru cei care au un site de prezentare static. Veti gasi numeroase plugin-uri care va pot ajuta sa configurati servirea acestui format.

Un alt „secret” public care va invata Google PageSpeed este sa redimensionati imaginea pana o urcati si sa nu setati dimensiunea prin atributele HTML. Chiar ai nevoie de o fotografie cu latime de 2200px cand maximum necesar este 900px? Redimensionati inainte de a urca fotografia pentru a salva spatiu si pentru a castiga viteza.

Alternative bune la Google PageSpeed

In mod normal, daca obiectivul tau este sa fii printre primii pe Google, asculta de toate recomandarile PageSpeed. Nu exista ceva mai bun pentru care trebuie sa-ti optimizezi site-ul. Nu vei putea sa faci niciodata 100%, mai ales pe paginile unde chiar ai nevoie de artificii estetice. Dar e bine sa fii intotdeauna peste 80%, iar acest lucru se poate realiza destul de usor.

Mai sunt cateva teste independente cu recomandari similare pe care le puteti utiliza:

  • GTmetrix
  • Pingdom

Nu va asteptati insa la diferente foarte mari. Daca e dezastru pe PageSpeed, dezastru va fi si la GTmetrix sau Pingdom. Recomandarile sunt similare, insa GTmetrix are recomandarile intr-un format vizual mai usor de urmarit si iti explica concret unde ai de lucrat, pe cand Pingdom are si numeroase teste de evaluarea a continutului. Dar nu ma refer la continut ca texte, ci modul in care percepe browserul tipurile de fisiere pe care le serveste pagina web.

Optimizare SEO pentru titluri

Optimizarea SEO a titlurilor

Cand ne referim la optimizare SEO pentru titluri, ne referim la titlurile care apar in previzualizarea din motorul de cautare. Fie ca e Google, Bing sau Yahoo ele citesc ce se afla intre etichete <title> Titlu </title>. Daca aveti un site de prezentare sau un articol, preferati sa scoateti in fata exact despre ce este vorba. Deoarece in felul acesta, rata de respingere va fi mai mica, si potentialul de clic va fi mai mare.

Daca in pagina noastra web vindem un telefon Samsung Galaxy M20, titlul paginii ar putea fi: Telefon Samsung Galaxy M20. In titlu putem adauga si numele firmei noastre, dar de preferat dupa titlul de mai devreme si nu in fata lui. Lumea nu e interesata de brandul tau cand cauta pe Google, ca altfel ar fi intrat direct pe site. Ei cauta telefonul. Daca ar cauta brandul, in mod sigur, ar gasi site-ul tau si ar intra direct.

De exemplu, acest articol este despre optimizare SEO, iar el incepe direct fix cu cuvantul nostru cheie: Optimizare SEO. Ce urmeaza dupa el este tocmai pentru a atrage atentia. Este logic ca nu toata lumea are un abonament de 1000 euro la o agentie SEO, dar suna bine si atrage atentia fata de celelalte articole. Daca ai cum, e bine sa incerci sa atragi atentia celui care cauta si poti incerca si tu un astfel de artificiu.

Cuvantul cheie principal ar trebui sa se gaseasca in titlul paginii, de preferat la inceput. Deoarece trierea pe care o face utilizatorul este dupa ce vede in previzualizarea Google. Si tu faci acest lucru, iar daca nu gasesti ce trebuie in titlu, nu intri pe acea pagina. Titlul insa nu ar trebui sa fie derutant sau sa nu aiba legatura cu subiectul, ca sa nu ai o rata de respingere mare.

Optimizare SEO pentru meta descriere

Optimizarea meta descrierilor. SEO prin Screaming Frog

Un alt lucru foarte important in previzualizarea Google este meta descrierea. Daca in titlul nostru am folosit cuvantul cheie in prima jumatate din totalul de cuvinte, la fel trebuie si cu meta descrierea. Meta descrierea apare sub titlul nostru in pagina de rezultate Google. De preferat, daca se poate, ar fi bine sa folosim cuvantul cheie in primele cuvinte sau chiar primul.

In meta descriere ar trebui sa utilizam cuvantul cheie principal care se regaseste si in titlu. Pe langa cuvantul cheie, ne putem juca cu alti termeni din aceeasi sfera. Ne ajuta sa le spunem celor care acceseaza articolul ceea ce vor gasi in el. Totodata, puteti folosi cuvinte care sa atraga utilizatorul si sa efectueze clic pe link. Cum facem asta? La fel ca mai devreme.

Daca articolul nostru se refera la masini de spalat vase putem include in meta descriere si o propozitie precum: Castigi 2 ore pe zi sa faci orice altceva. Deoarece daca vei cumpara o masina de spalat vase, nu mai pierzi timpul cu spalatul vaselor. Dar cum nu ma pricep la masini de spalat vase, deoarece eu le spal manual… Cel mai probabil un expert in asa ceva va gasi un beneficiu mult mai relevant.

Daca inca ai un site HTML, meta descrierea se pune intre tag-uri HTML <head> </head>. Tag-ul este <meta name=”description” content=”Meta descrierea noastra”>. Nu trebuie sa modificati description sau name, doar ce se afla intre ghilimele de la content.

Sfaturi optimizare SEO titlu si meta descrieri pentru WordPress

Yoast SEO, perfect pentru WordPress

Daca folosesti WordPress, treaba cu titlurile si meta descrierea este ca o joaca de copii. Folosesti un plugin care realizeaza acest lucru pentru tine. De exemplu, eu folosesc Yoast SEO. Dar tu poti folosi aproape orice altceva, deoarece sunt foarte multe alternative.

In Yoast SEO iti faci singur titlul si meta descrierea, fara sa fie nevoie sa umbli la cod. In plus setarile de la Yoast SEO te ajuta sa setezi automat previzualizarea pentru Facebok. Deoarece imaginea featured este transpusa exact cum cere Facebook. Ai o optiune speciala daca doresti sa afisezi altceva pentru Facebook, decat ceea ce doresti sa afisezi pentru Google si celelalte motoare de cautare.

Totodata, setarile generale iti permite sa setezi automat cum doresti sa apara pe site titlurile si meta descrierile, daca ele nu sunt personalizate.

Optimizare SEO pentru Headings

Ce sunt headings? Sunt titluri si subtitluri din pagina. Faceti distinctia intre cele doua lucruri discutate. Mai devreme ne refeream la titlurile din previzualizare si din codul sursa. Acum ne referim la titlurile si subtitlurile din pagina. Acest articol este structurat in titlul principal al articolului, care este si titlul paginii, si subtitluri relevante pentru cititori.

Utilizarea subtitlurilor ajuta foarte mult cititorii sa gaseasca ce au nevoie in articol sau pe pagina web, dar in acelasi timp ajuta si motorul de cautare sa inteleaga textul tau. Recomandarile vorbesc ca un titlu sau subtitlu ar trebui sa acopere undeva la maximum 300 de cuvinte. Insa, daca nu aveti cum sa faceti un titlu sau subtitlu relevant pentru un paragraf sau mai multe, nu are sens sa creati unul de dragul recomandarii.

Trebuie sa stiti ca exista cateva recomandari pe care trebuie sa le respectati:

  1. Orice pagina ar trebui sa aiba H1, adica titlul principal din pagina
  2. Titlul principal ar trebui sa contina cuvantul cheie principal
  3. Subtitlurile ar trebui sa contina cuvinte cheie similare sau sa aiba legatura cu subiectul
  4. Evitati sa folositi de mai multe ori acelasi titlu sau subtitlu. Da, am intalnit situatii si nu doar o data!
  5. Variati subtitlurile daca aveti un articol mai lung. Nu folositi de doua ori H1! Celelalte: H2, H3 si H4 pot fi folosite de mai multe ori
  6. Incercati sa faceti o ierarhie ordonata: H2 sa cuprinda H3, H3 sa cuprinda H4 si asa mai departe pana la H6, daca este necesar.
  7. Screaming Frog recomanda ca titlurile si subtitlurile sa fie sub 70 de caractere

Din nou, recomandarea este sa le utilizati doar daca aveti nevoie. Nu are sens sa puneti subtitluri, daca textul nu o impune.

Optimizare SEO pentru imagini si fotografii

Asa cum am explicat mai sus, motoarele de cautare vor imagini si fotografii de o dimensiune reduse, comprimate. Dar asta nu este tot. Browserele, chiar si inainte de suprematia Chrome, foloseau atributul ALT al imaginii ca sa intelegea despre ce este vorba. De ce? Pentru ca din anumite motive, imaginea disparea de pe server. Sau era interogata din alta parte decat serverul nostru si putea fi retrasa sau era protejata prin hotlink.

Asa ca pentru a stii ce era acolo, browserele si motoarele de cautare solicita o descriere a imaginii. Daca intr-o fotografie care insoteste articolul nostru apare un caine, e bine sa indicam acest lucru. Unele browsere sau programe folosesc atributul alt atunci cand citesc persoanelor cu deficiente de vedere. Dar nu doar ei folosesc cititoare automate.

Cateodata si altii folosesc astfel de programe software din motive de lejeritate. In plus, anumite browsere sau setari personalizate pot elimina imaginile de la afisare si este important sa precizam prin atributul alt o descriere a imaginii sau fotografiei din pagina web.

Spre exemplu, avem o fotografie de nunta cu un cuplu, la Palatul Parlamentului. La atributul alt completam „Sesiune foto: Cuplu care se casatoreste. Zona: Palatul Parlamentului”. In acest moment, multumim pe toata lumea si ajutam la o indexare mai buna a fotografiilor noastre. Astfel, la cautari despre „Palatul Parlamentului” sau „Sesiune foto cuplu casatorit” avem sansa de a castiga trafic.

Screaming Frog te atentioneaza unde lipsesc atributele alt sau imaginile care depasesc 100kb. Va trebui sa verifici si sa incerci sa optimizezi sau sa comprimi.

Alte lucruri importante din auditul intern

Cu Screaming Frog mai descoperim multe alte lucruri importante. Pe scurt, ne mai intereseaza si daca avem pagini lipsa. Acest lucru se intampla fie din eroarea noastra, fie din cauza ca am eliminat pagini web si am uitat sa scoatem link-ul.

Iata ce trebuie sa verifici neaparat din tab-ul Response Codes:

  • Blocked by robots.txt: pagini blocate prin fisierul de robots.txt
  • No response: Resurse care nu s-au incarcat din cauza conexiunii lente
  • Succes (2xx): Codurile acestea sunt paginile care s-au incarcat. E bine ca toate sa fie cu 200
  • Redirection (3xx): Redirectionarile 301 (permanente) sau 302 (temporare). Cele cu 301 pot fi de la versiunea http la https pentru ca motoarele de cautare sa stie care este versiunea corecta si sa mosteneasca autoritatea.
  • Client error (4xx): Se refera la pagini indisponibile. 404 inseamna ca nu exista deloc pe server, pe cand 403 inseamna ca sunt erori de permisiune privind accesul la fisier/pagina
  • Server error (5xx): Atunci cand serverul nostru nu are destule resurse sa afiseze pagina sau intampina erori de permisiune interne

Alte lucruri care te-ar putea interesa sunt verificarea daca URL-urile tale sunt canonice. Adica, daca indica corect un link permanent care sa arate estetic cum trebuie fara string-uri. Acest URL este cel pe care il vede motorul de cautare. In loc de domeniu.ro/home.html preferi ca Google sa indexe domeniu.ro.

Alt atribut important este hreflang, care este utilizat pentru a preciza limba paginii, daca site-ul este in mai multe limbi. Alte lucruri pe care le-as mai verifica ar fi link-urile dofollow vs nofollow. Recomandat este sa folosesti dofollow pentru link-urile interne si nofollow pentru cele externe. Fii ca Wikipedia! Unele pagini interne pot avea nofollow: Termeni si conditii, Politica Cookies etc. Deoarece multe dintre ele nu au niciun beneficiu SEO si unele informatii se pot repeta si la altii.

Analiza rezultatelor auditului SEO extern

Analiza auditului SEO extern in optimizare SEO

Analiza rezultatelor auditului SEO extern trebuie sa ia in calcul nisa si valoarea link-urilor. Cum poti face acest lucru? Vom lua in calcul un exemplu ipotetic. Sa presupunem ca facem optimizare SEO pentru un cabinet stomatologic. Ce ne intereseaza sa vedem in link-urile care trimit catre noi? In primul rand, ma intereseaza sa primesc link-uri relevante. Din nisa mea sau nisa medicala.

Daca articolul care trimite catre mine se refera la top cabinete stomatologice din orasul meu, este un articol bun, deoarece trateaza subiectul in sine. Cu cat articolul este mai mare si mai relevant in Google, cu atat am si eu de castigat. Daca link-ul este si cu dofollow, inseamna ca imprumut si eu din autoritatea acelui articol sau site. Dar asa cum am aratat mai devreme, chiar si un link cu nofollow are o valoare importanta.

Un articol sau link irelevant ar fi daca prietenul nostru, Cristi, are un site de constructii case, ne-ar pune link-ul in subsolul site-ului sau, alaturi de un service auto si o firma de contabilitate. In primul rand, vom aparea pe o gramada de pagini irelevante nisei noastre si va genera confuzie pentru Google. Motoarele de cautare cand indexeaza incearca sa eticheteze fiecare site in parte.

Daca noi aparem pe site-ul prietenului nostru, alaturi de alte site-uri irelevante nisei medicale sau stomatologice, acel link ne va face rau. Si nu vom reusi niciodata sa ajungem pe prima pagina.

Mai mult, daca angajam o firma SEO sau un specialist SEO, trebuie sa ne asiguram ca ne genereaza link-uri relevante. Deoarece noi am intalnit numerosi clienti care in portofoliu de backlink-uri aveau comentarii automate, profile de pe diverse formurui si link-uri generate automat. Si cred ca va puteti imagina cata munca de curatare se face cand vrei sa elimini peste 50.000 de link-uri de SPAM.

Cum castigam link-uri relevante

Deci te-ai hotarat sa faci un profil de backlink-uri relevante? Foarte bine. Iata un lucru pe care il poti face ca sa castigi autoritate pe anumite segmente si cuvinte cheie.

In primul rand, trebuie sa stim ce cuvinte cheie sunt de interes. La partea de redactare va vom arata cum puteti gasi cele mai relevante cuvinte cheie pentru afacerea voastra. Intre timp, sa presupunem ca stiti deja care sunt cuvintele voastre cheie de interes. Adica, care au un volum mare de cautari si care va poate genera potentiali clienti.

Continuand exemplul de mai devreme, putem presupune ca ne intereseaza sintagma „cabinet stomatologic Ploiesti”. Ce ne spune acest cuvant cheie despre cel care cauta? Isi cauta un cabinet sau un dentist care sa-l ajute cu o problema. Evident, daca am avea un cabinet stomatologic in Ploiesti, nu in Barcanesti sau Valenii de Munte, ne intereseaza sa facem optimizare SEO pe acest cuvant cheie.

Vom cauta pe Google, dupa aceasta sintagma si vom selecta link-urile care nu au legatura cu concurenta: articole de pe bloguri, din presa sau directoare web sau de afaceri. Logic, ca nu putem convinge concurenta sa puna un link catre noi. Dar putem discuta cu bloggeri sau jurnalistii sa ne includa si pe noi in articol.

Daca este vorba de un director web, treaba este chiar mai simpla, deoarece inscrierea in cele mai multe cazuri sunt gratuite. Acesta este un principiu corect de link building si vei castiga mai usor un loc bun, daca primesti un link de la unii care domina deja topul.

Nu intotdeauna insa vom gasi rezolvare la bloggeri sau jurnalisti. Astfel, am putea sa ne folosim expertiza pe bloguri de specialitate unde putem scrie un guest post fix despre subiectul nostru. Astfel, vom castiga un link extern foarte important.

Cum scapam de link-urile de tip SPAM

In procesul de optimizare SEO am intalnit numeroase cazuri in care clientul a lucrat cu tot felul de „vrajitori” in ale optimizarii SEO si le-au generat numeroase link-uri dubioase. Cu promisiunea de a ajunge pe primul loc, clientul a acceptat orice, chiar si calea scurta. Uneori chiar clientul ne-a prezentat masinaria software.

Alteori, ni s-a intamplat ca oameni care de buna credinta au dominat topul pe cuvantul cheie si au fost atacati de alti „vrajitori” ai concurentei care i-a trimis fix pe paginile inferioare. Da, se intampla si acest lucru.

OK, avem link-uri dubioase (site-uri de pariuri, de tip adult, redirectionari dubioase sau comentarii pe blog-uri chinezesti, rusesti, americane etc). Ce facem? Se poate face ceva? Da. Putem scapa de ele. Trebuie sa-l notificam pe Google ca nu acceptam acest link-uri.

In primul rand, trebuie sa avem site-ul adaugat in Google Search Console. Dupa care vom crea lista de link-uri pe care le consideram artificiale sau SPAM.

Deschidem un document Notepad si ca sa eliminam link-urile negative, avem doua optiuni. Ori dam disavow/respingere la link sau la tot domeniul. Cand vrem sa eliminam un link trecem in documentul Notepad pe fiecare linie link-ul pe care il dorim eliminat. Daca vrem sa eliminam un domeniu intreg scriem in fata domeniul domain:

De exemplu:

# Link-uri
http://spam.example.com/stuff/comments.html
http://spam.example.com/stuff/paid-links.html

# Un domeniu
domain:shadyseo.com

Dupa fiecare link sau domeniu, trebuie sa dati enter. Dupa, salvati fisierul cu un nume, de exemplu disavow.txt. Intrati pe instrumentul Google de respingere aici: https://www.google.com/webmasters/tools/disavow-links-main. Alegeti domeniul pentru care doriti sa respingeti, uploadati fisierul si gata! Mai multe despre aceasta procedura gasiti aici: https://support.google.com/webmasters/answer/2648487?hl=en

Optimizare SEO prin articole bine scrise

De obicei, acesta este primul pas al celor mai multe dintre agentiile SEO. Dar dupa cum ati vazut deja, in procesul de optimizare SEO este important sa avem un site bine lucrat si care sa aiba relevanta nisei noastre. Ca sa facem acest lucru trebuie sa ne asiguram ca respectam regulile de optimizare SEO on-page si ca avem un profil de link-building extern bun. Fara backlink-uri relevante, muncim mult si degeaba. Mai mult, daca avem link-uri artificiale sau SPAM, n-avem nicio sansa sa ne ridicam site-ul.

In urmatoarele randuri va vom arata cum sa construiti un articol relevant pentru Google care sa includa cuvintele cheie relevante. De asemenea, cum gasim cuvintele cheie importante, cum construim paragrafele, ce fotografii sa folosim si asa mai departe.

Totodata, vom invata sa facem si link-building intern ca sa ne crestem site-ul in motoarele de cautare folosind resursele pe care le avem la dispozitie.

Cercetarea cuvintelor cheie

Optimizare SEO: Planificator de cuvinte cheie pentru procesul de optimizare SEO

Inainte de a incepe sa scriem articole, trebuie sa gasim cele mai relevante cuvinte cheie pentru afacerea noastra. Cum facem acest lucru? Ei, bine, dupa cum v-ati obisnuit vom apelea, din nou, la instrumentele Google. Deoarece, atunci cand faci SEO pentru Google nu ai nevoie de instrumente complicate si platite.

Planificatorul de cuvinte cheie de la Google este un instrument pe care il folosesc cei care isi fac reclama pe Google Ads, in reteaua de cautare. De ce este relevant Planificatorul de cuvinte cheie? Deoarece ne arata volumul de cautari in medie lunar pentru anumite cuvinte cheie si sumele licitate, in medie. La ce ne ajuta acest lucru? Este simplu! Vrei sa faci optimizare SEO acolo unde oamenii cauta. In al doilea rand, te intereseaza cuvintele cheie unde publicitarii baga bani.

Atunci cand un cuvant cheie are peste 100-200 de cautari lunare si o concurenta medie spre mare la licitare, inseamna ca am dat lovitura! Acel cuvant cheie este testat ca aduce clienti si merita sa facem SEO.

Am avut clienti care inventau ei cuvintele cheie, dupa ceea ce credeau ca ar cauta clientii. Intotdeauna, cercetarea iti spune exact ce cauta clientii. Nu trebuie sa te uiti intr-un bol de cristal. Google iti spune exact ce se cauta, cat se cauta si ce sume se liciteaza pentru acel cuvant cheie.

Mai mult, ca sa gasesti cuvinte cheie relevante este de ajuns sa folosesti instrumentul de descoperire a cuvintelor cheie. Aici poti porni de la un cuvant cheie (de ex. stomatologie Ploiesti) sau de la site-ul unui concurent si iti va oferi sugestii de alte cuvinte care ar putea fi de interes.

Reguli de redactare SEO

Daca folosesti un plugin precum Yoast SEO pentru WordPress te va notifica in timp real daca incalci regulile. Daca nu, tine minte recomandarile noastre, care respecta in mare parte un mix de mai multe reguli relevante si cercetate.

  1. Titlul paginii si titlul H1 din pagina sa fie similar sau identic si sa contina cuvantul cheie pentru care faci SEO
  2. In descrierea meta sa folosesti intotdeauna cuvantul cheie principal. De preferat la inceput sau macar in prima jumatate.
  3. Dupa 300 de cuvinte ai nevoie de un subtitlu
  4. Subtitlurile sa aiba sub 70 de caractere
  5. Sa nu ai paragrafe prea lungi. Incearca sa ramai sub 150 de cuvinte pe paragraf

Acestea sunt regulile principale pe care trebuie sa le urmezi. De preferat ar fi ca in articolele tale sa introduci si alte articole de pe site sau pagina, cu dofollow. Iar link-urile externe sa aiba intotdeauna nofollow. Daca cumva faci un guest post, atunci foloseste dofollow pentru domeniul tau. Te va ajuta sa urci mai sus in pagina de rezultate.

Totodata, in metadescriere si in subtitluri incearca sa folosesti sintagma pentru care faci optimizare SEO. Il va ajuta pe Google sa inteleaga ca subiectul este tratat mai amplu.

Incearca sa inserezi imagini originale, nu luate de pe internet. Daca folosesti propriile imagini sau fotografii, vei observa ca Google va aprecia contributia ta la crerea de content.

Content is King

Optimizare SEO: Content is King

Ai auzit cu siguranta aceasta expresie. Vrei sa faci optimizare SEO? Trebuie sa contribui cu lucruri relevante in domeniul tau. Textele copiate sau rescrise nu te vor ajuta sa ridici un site cand incerci sa faci SEO. Sunt multe reguli de respectat ca sa iasa totul perfect, dar nu toate sunt necesare atata timp cat articolul tau este util.

Prin urmare, concentreaza-te sa faci texte de calitate si care sa fie utile celor care cauta despre subiectul despre care scrii. Suntem adesea intrebati de clienti cat ar trebui sa fie un articol SEO? Raspunsul este greu de dat. Deoarece un articol trebuie sa cuprinda cat mai multe lucruri esentiale despre subiectul despre care scrii. Este putin probabil sa te opresti la 300-600 de cuvinte. Recomandarea noastra actuala este de 800-1200 de cuvinte minimum.

Gandeste-te ca multi dintre cei care intra pe articol sunt persoane care vor sa se informeze cat mai amplu despre un subiect. Adauga o rubrica de intrebari frecvente si raspunsuri. Sparge textul in subtitluri relevante, ca sa poate fi parcurs mai usor. Redacteaza paragrafe mai mici pentru ca textul sa fie mai usor de urmarit.

Sfaturi pentru optimizare SEO

Iata cateva sfaturi pentru cei care incep sa inceapa procesul de optimizare SEO. S-ar putea ca unele cuvinte cheie sa fie greu accesibile in primii pasi ai optimizarii site-ului. Deci ce e de facut? Incearca Long Tail Keywords. Adica cuvinte cheie mai lungi. Evident, ca poate ti-ai dori sa fii primul pe cuvantul cheie „avocat Bucuresti”, dar s-ar putea sa fie mai usor sa te ridici pe cuvantul cheie „avocat Bucuresti divorturi”. Da, nu esti pe cel unde se invart cele mai mari sume licitate, dar tot iti iei o felie de tort buna. Deoarece de la cuvantul cheie, de baza, am adaugat inca o sintagma se numeste Long Tail Keyword.

Cum gasim Long Tail Keywords? Tot din planificatorul de cuvinte cheie. Va trebui sa urmarim indeaproape sa vedem care sunt sinonimele sau cuvintele cheie similare care ne pot ajuta sa ne ridicam. Dar, tine minte, SEO faci pentru cuvantul cheie principal, si secundar ca sa obtii o pozitie buna pentru Long Tail Keyword. In acest fel castigi mai usor relevanta si autoritate.

Lucruri de evitat cand faci optimizare SEO

Asa cum am spus, acum odinioara era mult mai simplu sa urci o pagina in procesul SEO. Aproape toata lumea facea „keyword stuffing” pana cand Google intelegea ca trebuie sa-l urce. Adica punea cuvantul cheie de nenumarate ori in cateva paragrafe. Nu e rau sa folosesti cuvantul cheie de mai multe ori, este chiar recomandat. Dar ai nevoie de texte de calitate, care sa fie scrise uman, nu robotic, nu pentru Google.

De ce trebuie sa scrii cat mai relevant pentru cei care iti cauta informatia pe Google? Foarte simplu! Inteligenta artificiala de la Google selecteaza top 5 in functie de numarul de clic-uri si timpul petrecut pe site de utilizator. Daca informatia nu este relevanta, utilizatorul iese, Google vede ca s-a intors in cateva secunde. Ce ii spune lui Google? Informatiile prezentate in pagina nu sunt relevante.

Cei care au informatii relevante si bune vor urca mult mai usor in viitor. Conteaza ca pagina ta sa fie relevanta pentru cel care cauta. Daca nu este relevanta, concurenta ta va castiga.

Scurte concluzii

Deci, ai parcurs intreg articolul si ai intrebari, le asteptam in comentarii. Pana atunci, incearca sa retii urmatoarele randuri de final:

  • Incearca sa ai un site optimizat si care sa prezinte informatiile cat mai relevant pentru utilizator. Numim acest lucru USER EXPERIENE si trebuie sa ii facem pe oameni sa stea. Verifica sa ai un site responsive, adaptat la orice dispozitiv. Fonturile sa fie usor de citit, pagina sa se incarce repede. Verifica sa respecti cat mai multe dintre regulile de baza.
  • Cand te apuci sa faci optimizare SEO, trebuie sa te uiti inainte, sa cercetezi. Ce cuvinte cheie merita efortul tau? Ai si cuvinte cheie lungi? (Long Tail Keywords)
  • Nu este necesar sa respecti tot, dar incearca sa nu faci keyword stuffing si incearca sa faci un text usor de parcurs pentru cititor
  • Scrie pentru oameni si nevoile lor, nu pentru Google. Nevoia lui Google este ca oamenii sa fie atrasi de continutul tau.
  • Incearca sa nu trisezi sa ajungi pe primele locuri. Se poate. E usor.

Ai nevoie de ajutor?

Daca ai nevoie de servicii de optimizare SEO, te putem ajuta. Este normal sa te simti depasit de multe dintre aceste lucruri in procesul de optimizare SEO si de aceea exista oameni care sunt platiti sa faca acest lucru. Au invatat si invata continuu orice modificare de algoritm, monitorizeaza rezultatele si resping link-uri care ti-ar putea afecta campania.

Noi putem face pentru tine tot ce este nevoie ca sa ajungi pe primele pozitii in motoarele de cautare. Dupa cum ai vazut, ne descurcam sa explicam in detaliu tot ce facem si stim ce trebuie facut pentru ca afacerea ta sa reuseasca.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *