Vrei să te laşi de fumat? Sfaturi utile care te ajută să renunţi la ţigări

Să renunţi la ţigări este destul de greu, mai ales dacă ai început să fumezi de la o vârstă fragedă, când aveai sub 18 ani, şi ai strâns ceva ani „experienţă”. Probabil că ai mai încercat să renunţi la ţigări de-a lungul timpului din diverse motive: costurile prea mari ale unui pachet de ţigări, oboseala permanentă de la fumat, mirosul urât al tutunului şi problemele de sănătate frecvente.

Mai jos am adunat câteva sfaturi care să te ajute să renunţi la fumat.

1. Scrie pe o foaie motivele pentru care vrei să renunţi să fumezi şi ţine-te să le respecţi. Încearcă să incluzi motive personale, dar şi motive generale sau despre care ştii de la prieteni. Motive personale pot fi problemele de sănătate, dorinţa de a nu fi „sclavul ţigărilor” (cum ţi-ar spune un trainer de leadership), iar motivele generale pot fi mirosul urât al hainelor, preţul destul de mare al ţigaretelor şi inconvenienţele legate de fumat şi fumatori. După ce ţi-ai făcut această listă, uită-te pe ea, consult-o de fiecare dată când ai poftă să fumezi şi când îţi vine să aprinzi o ţigară, aducându-ţi aminte ce te-a motivat să iei decizia de a te opri din fumat.

2. Stabileşte o zi când să te opreşti din fumat şi renunţă definitiv. Unii oameni preferă să renunţe gradual la ţigări. Însă, cercetătorii au arătat că şi dacă fumezi mai puţine ţigări ca de obicei, cel mai probabil vei savura mai mult şi mai intens aceste ţigări, rezultând un nivel de nicotină similar cu cel când fumai mai multe. De aceea este bine să stabilim o zi în calendar de care să ţii să o respecţi şi să nu mai fumezi din acel moment niciodată. Ideea este să nu faci mare caz din renunţatul la fumat, el nu trebuie neapărat planificat pe un calendar cu precizie la zi, sau oră, ci trebuie să te asiguri că după ce ai ales ziua în care vrei să te laşi, să te ţii de această dorinţă fără să te răzgândeşti. Marile decizii se iau cu hotărâre, nu cu îndoieli.

3. Spune-le celor din jurul tău că ai renunţat la fumat. Prietenii apropiaţi şi familia ta te pot ajuta. Este mai greu dacă în familia ta sau prietenii cu care locuieşti fumează în casă sau fumează, în general. Dacă este cazul, roagă-ţi membrii familiei sau prietenilor cu care locuieşti să nu fumeze în acelaşi timp, din cauza faptului că te-ar putea tenta să revii la vechiul obicei. Dacă gestul tău de a renunţa la ţigări îţi inspiră şi prietenii sau familia e foarte bine. Munca în echipă vă va ajuta să renunţaţi mai uşor.

4. Scapă de scrumiere, brichete, şi de toate ţigările. Toate aceste obiecte te pot face oricând să mai zici „aş putea să mai fumez una”, iar astfel te întorci imediat la obiceiul la care vrei să renunţi. Deci, fii ferm şi hotărât cu poziţiile pe care le ai când vrei să renunţi la fumat. Te poate afecta moral că nu-ţi vei putea ţine promisiunile faţă de persoana ta.

5. Fii pregătit oricând de simptome de sevraj, de dorinţă de a reveni la obiceiul de a fuma. Când te opreşti din fumat apar diverse stări psihice şi fizice care te pot pune la graniţă voinţei tale. Când ajungi acolo e foarte uşor să renunţi la renunţatul la ţigări!

Simptome pe care le-ai putea întâlni sunt următoarele: greață (senzație de rău), dureri de cap, anxietate, iritabilitate, poftă de mâncare sau stări de depresie. Nu te speria este ceva normal. Aceste simptome apar din cauza lipsei de nicotină cu care se obişnuise corpul tău. Aceste senzaţii tind să apară la 12-24 de ore de la ultima ţigară, şi gradat tind să dispară până la 2-4 săptămâni.

6. Anticipează tusea. Este normal pentru un fumător să tuşească, însă simptomele pot deveni mai puternice şi mai rele atunci când se lasă de fumat, deoarece căile respiratorii „revin la viaţă”. Mulţi oameni spun că această tuse îi face să se simtă foarte rău şi că să o domolească se simt tentaţi să se reapuce de fumat. Rezistă ispitei de a te reapuca de fumat! Tusea se va uşura treptat.

7. Fiţi conştienţi de tentaţia de a te apuca de fumat din nou. În special, atunci când bei o cafea sau bere (sau alt alcool) cu care ai asociat de-a lungul timpului ţigarile. Dacă ţi se pare imposibil să nu te gândeşti la a asocia cafeaua sau alcoolul cu ţigările, mai bine renunţă primele săptămâni la aceste tentaţii. De exemplu, nu merge într-un pub sau bar să bei o bere, deoarece vei fi foarte convins că vei dori să fumezi. Ca să vă revitalizaţi organismul încercaţi suc de fructe şi multă apă în loc de ceai, cafea sau alcool. Da, este într-adevăr foarte dificil să renunţi la tutun.

8. Toate la timpul lor. Marchează-ţi micile victorii pe un calendar. Uită-te la calendar când simţi nevoia de o ţigară să vezi câte zile ai reuşit să te abţii de la fumat. Gândeşte-te când vrei să te reapuci din nou cât de puternic ai fost şi ce voinţa enormă ai avut împotriva poftei de tutun!

Totuşi nu exagera foarte mult cu calendarul deoarece ar putea avea efectul invers. Bucură-te că ai renunţat, dar nu face o obsesie din a număra ore, zile, săptămâni sau luni de la data când ai ales să schimbi obiceiul deoarece nu-ţi va face bine.

9. Fii o fire pozitivă şi bucură-te că ai renunţat la tutun. Spune-le oamenilor că nu mai fumezi. Sunt efecte imediate la renunţarea la acest viciu dăunător: vei mirosi mai bine, după câteva saptămâni ar trebui să te simţi mai bine, să simţi gustul şi mirosul alimentelor mai bine şi vei tuşi mai puţin. Mai este o parte bună care să te facă fericit şi să te simţi pozitiv: vei avea mai mulţi bani în buzunar. Pune deoparte banii pe care i-ai fi dat pe produse de tabac şi cumpără-ţi ceva care să-ţi placă: dulciuri, accesorii, gadgeturi?

10. Cum stă treaba cu mâncatul după ce renunţi la ţigări? Unii oameni se îngrijorează că atunci când vor renunţa la fumat vor lua în greutate şi că vei avea un apetit mai mare. Anticipează faptul că s-ar putea să-ţi crească apetitul pentru mâncare şi încearcă să nu te arunci către alimente grase sau cu zahăr, dulciuri… Logic, faptul că îţi va creşte apetitul nu este un motiv serios să nu te laşi de tutun, deoarece dacă ai voinţă vei mânca cu grijă ce trebuie. Ca soluţii imediate încearcă să mesteci gumă fără zahăr şi eventual să mănânci multe fructe.

11. Nu disperaţi dacă nu reuşiţi să renunţaţi la fumat. Este rău că nu reuşeşti să te opreşti, dar dacă vrei cu adevărat să te laşi, analizează motivele pentru care te-ai reapucat de ţigări. Vezi unde ai greşit, ce pas te-a făcut să revii la viciu? Ce nu te doboară te face mai puternic! Învaţă din greşeală pe care ai făcut-o data trecută şi fii pregătit să lupţi din nou, dacă îti doreşti. O statistică afirmă că, în medie, oamenii renunţă definitiv la fumat dupa 3-4 încercări eşuate. Aşa că ai încredere că poţi renunţa la viciul de a fuma.

12. Dacă e greu să gaşeşti voinţa în tine dar totuşi vrei să te laşi de fumat, consultă doctorul sau farmacistul pentru a vedea ce medicament sau tratament ţi se potriveşte pentru a renunţa la fumat. Sunt o grămadă de alternative la nicotină pe piaţă: gumă, plasturi, pastile, etc. Dar este foarte bine să îţi recomande doctorul de familie sau farmacistul etapele pe care ar trebui să le urmezi şi ceea ce ar trebui să iei. Nu e bine să-ţi autoadministrezi pastile, plasturi cu nicotina sau gumă cu nicotină.

Mai sunt persoane care trec pe ţigari electronice. Dar practic nu te opreşti din fumat dacă fumezi ceva artificial, nu? Deci nu aş include fumatul ţigării electronice la categoria a renunţa la fumat deoarece practic înlocuieşti un viciu dăunător sănătăţii tale cu un viciu despre care nu se ştiu încă prea multe studii. Aparent, ţigarea electronică nu este periculoasă pentru organism, dar sunt necesare mai multe studii pentru a afirma cu certitudine acest lucru.

4 Comments

  1. dani

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *